Je klant kan een SEPA incasso op ieder moment terugdraaien. Dit heet een stornering of chargeback. Dit mag tot 8 weken na de incassodatum met een geldige machtiging en tot 13 maanden zonder machtiging. Bij de meeste banken hoeft de consument geen reden van stornering op te geven. Hierdoor is het soms moeilijk te achterhalen waarom je klant een afschrijving terugdraait.
Hoe weet ik dat mijn klant een afschrijving heeft gestorneerd?
Als je klant een incasso storneert, vind je dit de volgende dag terug in je export van mislukte transacties in je Mollie Dashboard. Je herkent de chargeback aan de MD06 reasoncode. Voor een chargeback betaal je € 10,- bovenop de oorspronkelijke transactiekosten.
Hoe kan ik een chargeback terugdraaien of voorkomen?
Een chargeback kun je niet voorkomen of terugdraaien. De klant krijgt bij een chargeback in elk geval het bedrag teruggestort. Probeer goed en transparant met je klant te communiceren over de status van de bestelling of over een klacht. Dit verkleint de kans op eventuele chargebacks. Zet altijd je incassant ID op je eigen website.
Goed om te weten
Je klant kan ook een Melding Onterechte Incasso indienen.